tirsdag den 17. april 2012

Om at blive væk i Kina...

Jeg er over de sidste 2-3 uger blevet så meget væk i Kina, at jeg simpelthen har glemt at skrive på bloggen her - der undskyldes og nu skal I få!
I starten af måneden var vi en tur til Beijing i løbet af noget der hedder "tombsweeping holiday", som vi selvfølgelig ikke kunne holde medmindre vi arbejdede lørdag og søndag op til. Skørt, skørt, skørt - har aldrig før været bekendt med så arbejdsomme mennesker. Som man måske kan gætte, så er det noget med at hele familien tager ud og ordner deres afdødes grave, men dem har vi jo ikke nogle af herovre, så det blev til en 3-dages ferie i Beijing.
Da vi ankom søndag aften, tog vi et smut ud til fuglereden, det stadium der blev designet til OL 2008. KÆMPESTOR fis i en hornlygte - vi kiggede allesammen på dette
fesne stadium og i det samme fløj det ud af os; "Is that IT?!" Nå, men da skuffelsen havde lagt sig, så kunne vi da ligeså godt have det lidt sjovt. Der går rigtig mange udklædte kinesere rundt i Beijing, så Emma og jeg hoppede da bare hen til den første og den bedste Mickey Mouse for at få taget et billede - narj hvor vi posede og det gjorde Mickey også. Vi bliver færdige og vil så til at gå videre, da Mickey begynder at prikke til os og vise os et kryds med begge sine pegefingre. Jo, jo, Emma og jeg er jo ikke idioter og ved godt at dette er kinesernes måde at vise tallet "10" på. Men gu fanden da nej om vi skulle give den afdankede Mickey med mærkelige øjenvipper 10 yuan for et billede, når der bestemt ikke var blevet talt om nogen pris før poseringen! Vi begynder så at lege dumme turister og går videre - Mickey følger efter! Han følger faktisk efter ret længe og jeg har aldrig været mere bange for Mickey Mouse! Det var simpelthen for mærkeligt...
Dagen efter tog vi ud for at se Lama templet - templet med en 23 meter høj Buddha - skåret ud af ét enkelt stykke træ. Dette sted er en ret kendt destination for pilgrimme og buddhister, da mange kommer her for at bede til Buddha. Mange steder rundt om i templet kunne man ære Buddha ved at tænde tre røgelsespinde og bede. Jeg fik fat i en enkelt røgelsespind og fik da forsøgt at bede... Sådan bare lige for at prøve. Det var et rigtigt smukt tempel og mange steder var der flotte billeder og statuer af guder og dæmoner fra den buddhistiske religion.
Senere var vi en tur på perlemarkedet, hvor jeg fik brugt alt for mange penge, men der blev også købt fornuftigt - en 70 ltr backpack og løbe/vandresko (om de er gode må tiden vise). Næste gang jeg skal på perle eller silkemarkedet, så skal jeg have købt nogle gaver og nogle souvenirs, hvis ikke jeg er heldig på antikmarkedet i Tianjin.
Om aftenen tog vi til akrobatikshow - det var noget for sig. Jeg troede jo at det var noget fint noget og at man ville være meget respektfulde overfor showet, men kineserne aser og maser
og skændes for at få nogle pladser. De er ikke rigtig stille under showet og da de var færdige, så nåede akrobaterne knap nok at bukke før der var klappet færdig og sæderne var tomme. Det er lidt mærkeligt når man i Danmark nærmest bliver og klapper indtil at de bukker for femte gang. Det var ellers et rigtig flot show, men det blev lidt for circus-agtigt, da de rev en dødsdrome ud på scenen og der var 4 motorcykler der kørte rundt derinde i forskellige mønstre. Vi fik da sagt både "IIIIH", "UUUUUH" og "AAAAHH!", så man må sige at vi fik det vi kom efter.
Dagen efter var vi ude og se sommerpaladset - det var supersmukt! Det ville helt sikkert have været federe hvis man var kommet udenfor kinesernes feriedage, for de var godt nok over det hele. Vejret var dog superdejligt og jeg fik prøvet sådan en stor sød kartoffel d
er bages på tønder rundt omkring - nom nom nom!
Dagen efter var vi ude for at se kirsebærtræerne blomstre... Only one problem; de var ikke sprunget ud endnu. Der var også kinesere over det hele og vi blev igen mødt med kinesernes mærkelige forhold til dyr.
De solgte kyllinger og ællinger udenfor, som børnene så fik i en plastikpose med lidt avispapir, så rendte børnene ellers rundt med dem. De solgte også guldfisk... I småplastikbobler... I nøglering.
De er jo skøre! Det mindede mig om dengang i vinters hvor jeg mødte nogle små hunde der blev solgt på gaden i meget meget små b
ure og de var bestemt ikke gamle nok til at undvære deres mor. De frøs så meget og jeg var da også henne og plage de
andre om vi ikke kunne købe én og tage med hjem - den kunne bo inde hos mig og Henrik, så skulle vi nok passe den? NEJ! Så den lille hundebasse måtte blive hos den onde sælger. Det er altså noget mærkeligt noget, men man er nok et heldigt dyr hvis man har det godt i Kina.
Vi er også blevet presset ud i endnu et show, hvor vi blev nød til at lave ny dans til Cartoon Heroes og det gik selvfølgelig helt galt. Kort tid inden rendte jeg rundt i et Doraemon-kostume, hvilket er en meget berømt øreløs kat! Jeg rendte rundt med børneneog dansede lidt i konstumet - stort hit!
Ellers hygger jeg mig! Sidste weekend lavede vi god middag herhjemme med bearnaisesovs med kun ét elblus - skills!! Julie havde fået bearnaisesovs med hjemmefra i en nødpakke, så det var superlækkert og bagefter fortsatte vi ud i nattelivet sammen med nogle andre søde danskere vi har mødt hernede. Vejret er skønt og der er udsigt til en 5-dages tur til Xian om ikke så længe,
sammen med vores sweetie pie af en kontaktperson, Sunny!
Og apropos det der med at blive væk i Kina, så for jeg vild på vej hjem fra Binji ang Dao, hvilket var ganske frygteligt, for du kan ikke andet end at cykle og lede. Jeg ledte længe efter et eller andet jeg kunne genkende, men jeg var helt fortvivlet. Tianjin er jo enorm og hvis man bliver ved med at cykle i den forkerte retning, så kan man virkelig blive meget væk, for ingen kineser forstår dig når du spørger efter Pingshan Dao. Vores udtale af sidstnævnte er simpelthen for nærliggende Binjiang
Dao til at de kan forstå det ordentligt og mit visitkort til en restaurant der ligger lige ved vores lejlighed var ikke til megen nytte. Til sidst ser jeg dog TV-tårnet og så har jeg noget at pejle efter og det var fantastisk! Jeg kom hjem i et stykke og jeg nåede lige at være med til at lave wok herhjemme! Men jeg var godt nok lidt nervøs der...

1 kommentar:

  1. Åh, Kate, pas på du ikke cykler rigtigt vild! :)
    Dejligt at høre at du oplever en masse. De lyder lidt specielle de kinesere, både i forhold til jer og dyrene. (same-same?)
    Savner dig herhjemme. Jeg skal til fredagsbar med Marianne i eftermiddag, vi skåler for dig!
    Kys, kram og kærlighed
    Frieda

    SvarSlet