søndag den 3. juni 2012

Åååh, jeg er så glad for mad!!

Som de fleste af jer ved, så er jeg bare helt tosset med at lave og spise mad... Okay, mest spise-delen af det scenarie, så jeg laver nu et lille indlæg om hvordan maden hernede er og hvad jeg savner.
Her i Kina laver de også mad og siden at den restaurant vi kan spise gratis på, laver vanvittigt ringe mad, så tvinges man til at søge andre alternativer, hvis man vil prøve rigtig kinesermad. Derfor bevæger vi os gerne hen på det lokale madmarked, som de fleste hygiejne-freaks ikke ville nærme sig for nogen pris, men her smager maden altså rockergodt. Med Kinesisk mad kan man være virkelig heldig eller virkelig uheldig med sit valg af ret, men her vil jeg fortælle om nogle af de lækre sager jeg har fundet.
I DK var jeg ikke just den store auberginefan, men her er det simpelthen bare det bedste der findes i hele verden. De dybsteger det, fyrer godt med soyasovs ved og så bliver det på magisk vis hammerlækkert. Jeg har forelsket mig i en aubergineret der hedder Disanxian og jeg spiser det i hvert fald 4 gange om ugen og er slet ikke træt af det endnu! Og jeg har tænkt mig at laver oceaner af det når jeg kommer hjem, så dem der har lyst kan komme og smage!
Jeg er også blevet ret glad for en ret med æg og tomat, som umiddelbart lyder klamt, men det er altså rigtig godt! Der er også Kung Pao Chicken, men den skal helst ikke være for stærk, for jeg har før prøvet at få næsten brændt tungen af på den ret. Den er bedst i mild form med cashew nødder - mums! Jeg har også prøvet dumplings, men der er jeg mest til dem med svampe og aubergine, så dem håber jeg også på lige at kunne bikse et par stykker sammen af, når jeg kommer hjem. Der er også de fantastiske sur/sød strimler af enten kylling eller svin.
Der er godt nok mange lækre ting at spise hernede, men alligevel så skrev det engang imellem at jeg savner dansk mad, eller rettere... Mad jeg ved hvor man kan få i DK! Så meget at jeg nu laver en lille liste over alt hvad jeg bare må og skal have indenfor en uge af at have ramt DK:
1. Fars fadkoteletter.
2. Fransk hotdog med ostepølse, creme fraiche dressing og lidt chili ketchup.
3. Guacamole... Jeg er ligeglad med hvad det skal spises sammen med! Guacamole er det vigtigste!
4. Humus... Samme kriterier som guacamole.
5. Tzatziki.... Same!
6. Nr. 15 på Elikas, med dressing.
7. En af Friedas grønne supper med creme fraiche på toppen.
8. Vegetarlasagne med bacon (ja, jeg ved godt at denne ret er meget selvmodsigende).
9. Ostepops med holiday dip. Yes, I am a disgusting human being.
10. Engelsk bøf med bagte kartofler og Jensens favoritsovs.
11. Vegansk folkekøkken på 1000fryd.
12. Noget med feta og oliven... Don't care what!
Kinesisk mad er mums, men narj hvor bliver det godt at få lov til at spise alle disse herligheder igen! Jeg er dog rigtig glad for at jeg også kan hive nogle lækre retter med hjem til Danmark, for hvis ikke jeg lærer at lave dem, så kommer jeg bestemt også til at længes ligeså meget efter dem.

1 kommentar: