lørdag den 2. juni 2012

3. tur til Beijing


Så er der gang i bloggen igen - undskyld den lange ventetid, men der har været en masse at lave og mange øl at drikke ;)
Siden sidst har vi både været i Xi'an og i Beijing (igen-igen) og i dette indlæg vil jeg fortælle lidt om vores tredje tur til Beijing. Denne gang var vi 5 der kun tog en enkelt overnatning, hvor vi ankom fredag og nåede ud for at se Temple of Heaven, som er et tempel hvor kejserne fra Ming og Qing dynastierne, holdt årlige ceremonier for at bede til himlen med et ønske om en god høst. Det var meget smukt, men jeg havde dog forventet at det var lidt større. Der blev solgt roser i læssevis rundt omkring paladset, så der duftede helt fantastisk og vi nåede da også at blive godt høje på roseduft inden vi skulle videre.
Rundt omkring selve templet er der en enorm park hvor kineserne sad for at spille spil eller spille på diverse instrumenter. Der var mange spændende instrumenter og der var også et enkelt hvor det så ud som om instrumentet var vokset sammen med mandens ansigt.
Om aftenen var vi en kort tur på perlemarkedet hvor jeg fik købt nogle gaver.... Mere siger jeg ikke. Derefter fik vi allesammen spist sammen og vi delte os i to grupper for henholdsvis at gå hjem i seng eller tage en tur i bargaden.
Dagen efter stod den på en tur ud til 798, som er Beijings art district hvor adskillige kunstnere udstiller deres kunst henholdsvis på gaden og på alle gallerierne rundt omkring. Vi så også en plakat hvor der stod at Damien Hirst (fyren med tigerhajen i formaldehyd) havde tænkt sig at udstille i 798 i løbet af næste måned, så det er værd at overveje. Det var meget spændende at være derude og der var rigtig mange flotte kunstværker at se på - jeg var særligt fascineret af den installationskunst der var rundt omkring. Jeg synes altid jeg reagerer stærkere på kunst der er muligt at røre ved eller interagere med på en eller anden måde. Der er generelt rigtig mange fede ting at se og der var meget flot design i de små butikker rundt omkring.
Det var en dejlig dag med en masse gode indtryk og jeg skal helt klart derud igen næste gang jeg er i Beijing også, for der sker hele tiden noget nyt. Henrik ses på billedet i færd med at udforske noget installationskunst kaldet "beautiful violence" af Qin Yufen, som består af en kæmpe væg af pigtråd med balloner i. Dernæst tog vi hjem for den gang og vi skal jo helt sikkert en tur til Beijing igen indenfor den nærmeste fremtid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar